Over de cursus: Rich Results (5 min)
Rich results zijn opgemaakt uit structured data. In deze video leren we je meer over de verschillende types van rich results. Zo weet je meteen of jij ermee aan de slag kan.
Transcriptie
Hallo en welkom bij Online Marketing Monkey. In deze video bespreken we welke type rich results er zijn en wat ze precies inhouden.
Rich results zijn opgemaakt aan de hand van structured data. Het maakt een zoekresultaat aantrekkelijker en zichtbaarder.
Rich result type 1: FAQ
Laten we beginnen met het eerste rich result. FAQ of frequently asked questions is een zoekresultaat met de meest gestelde vragen. Het zijn vragen waar gebruikers massaal op zoek naar zijn. We gaan op zoek naar wat een https is. We zien tussen de zoekresultaten een FAQ vak staan. Deze staat onder de title tag en de meta description van je zoekresultaat. Als we op “wat is https” klikken, krijgen we meteen een antwoord op onze vraag. We hoeven zelfs niet naar de website te gaan. Deze vorm van structured data geeft je een duidelijk antwoord op je vraag.
Rich result type 2: Recepten
Als je een website hebt die recepten toont, dan moet je zeker en vast structured data gebruiken. Gebruikers krijgen enorm veel informatie bij deze soort. We gaan even op zoek naar een recept voor een chocoladetaart.
Meteen zien we dat er twee verschillende soorten structured data zijn van recepten. De eerste is een carrousel met drie verschillende recepten van andere websites. Eronder zien we meer de traditionele organische zoekresultaten, maar dit is nog altijd verwerkt met structured data.
- Tussen al deze zoekresultaten zien we opvallende foto’s van chocoladetaarten. Dit zijn foto’s van hoe het gerecht eruit ziet na het bereiden.
- Bij sommige websites zien we ook ratings. Dit zijn beoordelingen van gebruikers die het gerecht klaargemaakt hebben. Voor veel mensen is dit een meerwaarde want ze weten dat dit recept kwalitatief is. Dit noemen ze ook wel reviewmarketing. Ook zien we hoeveel mensen een beoordeling gegeven hebben.
- Naast het aantal stemmen vinden we ook de bereidingstijd van het recept.
Op deze manier is een recept zeer overzichtelijk voor de gebruiker en kan hij makkelijk kiezen welke hij wilt klaarmaken.
Rich result type 3: Evenementen
Bij een evenement kan er ook een rich snippet aanwezig zijn. We gaan even op zoek naar een concert van coldplay in België. We zien meteen een rich snippet staan. Deze bevindt zich onder de meta description. In dit geval zien we drie verschillende data staan: 5, 6 en 8 augustus. We willen graag 6 augustus gaan. Indien je op deze datum klikt, kom je terecht op de specifieke webpagina voor het concert op 6 augustus.
Rich result type 4: Webshops
Voor online webshops is het zeker aangeraden om structured data op te maken aan de hand van productspecificaties. We willen graag weten van de specificaties zijn van de Playstation 5. Als we even scrollen zien we meteen enkele specificaties.
- We zien dat de PS5 game disc werkt op ultra HD Blu-ray.
- Ook zien we dat de GPU een AMD Radeon is.
- Ook is het meteen duidelijk wat de system memory en de SSD zijn.
Je krijgt meteen een beter beeld over wat de specificaties allemaal zijn.
Rich result type 5: Lijstweergave
Indien je een informatieve website bent, is het zeker eens waard om te gaan kijken om een lijstweergave op te maken. We willen graag weten welke boeken er allemaal zijn van Harry Potter. Meteen zien we de boeken in één oogopslag. We willen meer weten over Harry Potter en de Vuurbeker. Indien we hier op klikken zien we een zoekresultaat voor dit specifiek boek.
Rich result type 6: How to
Voor informatieve bedrijven kan er gekozen worden om een how to samen te stellen. Indien een zoekopdracht in enkele stappen is, kan er gekozen worden voor een how to. We willen graag weten hoe we onze handen moeten wassen. We tikken dit in op Google, meteen zien we een how to staan. In zes stappen zien we meteen hoe je je handen moet wassen.
Rich result type 7: Local markup
Voor fysieke en lokale vestigingen van je organisatie is het handig voor de gebruiker om local business markups te gebruiken. We willen graag meer weten over Online Marketing Monkey. Rechts van de zoekresultaten zien we meteen een local business markup. In deze markup vinden we verschillende zaken over het bedrijf.
- Eerst en vooral zien we de adresgegevens aangevuld met Google Maps.
- Ook de openingsuren en andere contactgegevens zijn beschikbaar.
- Ook is er een logo en foto aanwezig van de onderneming.
Op deze manier vindt de gebruiker snel de gegevens terug van het bedrijf dat hij of zij zoekt.
Rich result type 8: Video markup
Indien je video content hebt, wil je de markups van video’s implementeren. Een voorbeeld: we gaan op zoek naar video’s over wat structured data is. We zien meteen in de zoekresultaten enkele video’s. Dit is opgemaakt aan de hand van structured data. Het toont de thumbnail van de video, title tags, websites, datum en de naam van het kanaal.
Er zijn honderden verschillende rich results: recepten, FAQ, evenementen, how to en nog veel meer. Ben je op zoek naar de nieuwste SEO en SEA trends? Abonneer je dan zeker op ons kanaal en mis niets.